Header Ads

Jadual, Keputusan dan Carta Kedudukan Piala AFC 2020 JDT

Jadual, Keputusan dan Carta Kedudukan Piala AFC 2020 JDT. Pasukan manakah yang layak ke Kejuaraan Piala AFC 2020? Di mana, musim baru JDT membuat rombakan besar-besaran dengan senarai pemain JDT Liga Malaysia 2017. Kejohanan bolasepak kelab Asia iaitu AFC Cup 2020 akan kembali lagi pada Februari tahun depan. Setiap tahun, Malaysia akan menghantar dua wakil pasukan untuk mewakili negara iaitu JDT dan Felda United. Di mana, JDT juara Liga Super Malaysia 2016 manakala Felda United mendapat tempat kedua dalam liga. 

Jadual, Keputusan dan Carta Kedudukan Piala AFC 2020 JDT

Untuk makluman dari sumber AFC, undian rasmi Piala AFC 2017 Peringkat Kumpulan bersama undian Asian Champions League (ACL) telah diadakan di Malaysia pada 13 Disember 2016. Piala AFC atau AFC Cup 2020 akan melaksanakan dalam format baru kejohanan itu.

Jadual, Keputusan dan Carta Kedudukan Piala AFC 2020 JDT


Berikut dikongsikan adalah maklumat tentang Piala AFC 2020 termasuk memaparkan jadual perlawanan, keputusan dan kedudukan yang melibatkan 36 pasukan akan beraksi dalam peringkat kumpulan. Kelab-kelab yang layak akan dibahagikan kepada lima zon iaitu seperti :

● Zon Asia Barat: 12 pasukan
● Zon ASEAN: 12 pasukan
● Zon Asia Tengah: 4 pasukan
● Zon Asia Timur: 4 pasukan
● Zon Asia Selatan: 4 pasukan

Sebanyak 36 pasukan yang bersaing akan diundi berdasarkan kepada Zon mereka. Sebanyak 9 Kumpulan dengan 4 pasukan satu kumpulan akan dibahagikan seperti berikut :-

● Asia Barat dan ASEAN : 3 kumpulan
● Asia Tengah, Timur Dan Selatan : 1 kumpulan setiap zon

Pasukan dari Malaysia iaitu JDT dan Felda United akan berada dalam Zon ASEAN dan bakal beraksi menentang pasukan dari rantau yang sama. Berikut adalah senarai pasukan mengikut zon :-

1. Zon Asia Barat

● Al Zawraa Club, Air Force Club (Iraq)
● Al Jaish, Al Wahda (Syria)
● Al Wehdat or *Al Jazeera, Al Ahli (Jordan) 

Semoga kita dapat menyaksikan kelab dari Malaysia iaitu JDT dan Felda United beraksi cemerlang di AFC 2020. 

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.